Skip to main content

Estudi del masclisme aplicat a les dones en el món del manga i les sèries anime en l’actualitat

Autor: Tomàs Moreu Romero
Centre: INST.VOLTREGANES
Premi: 2n premi
Document:
El manga i l’anime són el còmic i l’animació japonesa.
El manga té els seus orígens en el segle XII, on es varen començar a dibuixar faules budistes en rotllos de paper, per evolucionar a representacions de la vida diària de la població japonesa del segle XVII i, eventualment transformant-se en el còmic que coneixem avui dia, dibuixat en blanc i negre i llegit de dreta a esquerra.
L’animació japonesa té els seus orígens en el 1907, en un film de només 3 segons trobat en unes golfes. Sempre ha anat evolucionat des d’aleshores, i actualment és una indústria que encara està en constant expansió i influència a tot al mon (Pacific Rim esà basat en el subgènere japonès “Mecha”, Matrix va estar influenciat per Ghost In The Shell, o Orígen (en anglès Inception) en el film surrealista d’anime Paprika).
Però aquests dos medis d’entreteniment estan marcats per un fort masclisme envers les dones, que son tractades com un objecte per atreure la mirada de l’espectador, no com a persones amb emocions i sentiments, que també es poden ver per sí mateixes.
El mètode utilitzat per estudiar aquestes obres segons si són o no masclistes ha sigut filtrar-les mitjançant 14 situacions i tòpics masclistes, proposant una obra distinta com exemple de cada tòpic i afegint-ne obres extra al final. També s’han proposat obres que no compleixin aquests tòpics i situacions, per acabar comparant el nombre total a cada banda. També s’ha presentat dos autors famosos de manga, un home i una dona, i s’han comparat les obres més famoses de cadascú sota els mateixos tòpics i situacions anteriors.
Encara que ens sembli insultat la quantitat de masclisme en el món occidental, la nostra societat i el nostre còmic i animació no és una excepció: està tacat d’un masclisme que intentem ignorar afirmant que som una societat igualitària entre gèneres.
En conclusió, dels 60 mangues i animes presentats, només 14 s’han considerat no-masclistes, negant la hipòtesi que totes aquestes obres eren masclistes envers la dona, però fent evident que la majoria d’obres sí que ho son, un problema que cada vegada es va solucionant amb la conscienciació del públic i la implementació de la dona dins el sector.