Skip to main content

La publicitat sexista

Autor: Marta López Llorach
Centre: INST.JOAN MERCADER
Resum del treball de recerca “La publicitat sexista”:
• Objectiu
Aquest treball tracta sobre la publicitat, la forma com es presenta la dona en ella i quins comportaments la defineixen com a sexista. Actualment, la publicitat sexista encara predomina en els medis de comunicació, en diaris i revistes, d’una manera molt més subtil que dècades anteriors, però que sens dubte és un clar reflex de la nostra societat i en fomenta la seva prosperitat. La desigualtat entre homes i dones segueix existint i, la meva convicció de que la publicitat n’és una causant, em va motivar i portar a crear aquest projecte de recerca.
• Resultats
Els resultats obtinguts a la part pràctica d’aquest treball es poden dividir en seccions. En primer lloc, entrevistar a una autèntica publicista em va ajudar a mostrar, des de un altre punt de vista, que el sexisme està arrelat a la publicitat. Una persona coneixedora del funcionament de la indústria publicitària, que ha pogut veure amb els seus propis ulls fins a quin grau afecten els anuncis publicitaris i que ha decidit canviar, ha mostrat al món que la humanitat ha de millorar i que ha progressat (que he pogut veure reflectit en les campanyes que ella va dissenyar) m’ha confirmat la validesa de les meves afirmacions. En segon lloc, l’anàlisi d’anuncis publicitaris em va mostrar que les meves sospites coincidien amb la realitat. La societat sempre serà mostrada a través de la publicitat, ja que aquesta només és un mirall de nosaltres essent més feliços havent consumit un bé que ells ofereixen però, que al cap i a la fi, som nosaltres. Tots els anuncis publicitaris sexistes evolucionen al llarg dels anys, canvien i s’adapten als moviments socials i a les tendències però, si el sexisme encara és una característica de la nostra societat, encara serà un gran protagonista en les pantalles.
• Conclusions
Després de tota la recerca realitzada sobre la part teòrica del tema, dels múltiples anuncis sexistes analitzats i les enquestes respostes per a persones de totes les edats he pogut obtenir unes conclusions clares. Al documentar-me sobre quins comportaments són sexistes, tan per homes com per dones, m’ha permès tenir un coneixement més ampli i els ulls més oberts a l’hora de jutjar un anunci.
En primer lloc, s'observa una evolució en el temps en la presentació del home i la dona en situacions considerades socialment com tradicionals cap a panorames no tradicionals. Aquest resultat ve a constatar la necessitat d'adaptació de la publicitat als canvis esdevinguts en l'entorn social on interactua l'empresa. En aquest sentit, l'equiparació de sexes o la incorporació de la dona al món laboral són fets socials que queden reflectits en la publicitat, tot i que en diverses situacions encara es poden detectar connotacions sexistes .
Passant a comentar les conclusions extretes amb relació al contingut de la publicitat analitzada, en primer lloc, es pot afirmar que el home segueix ocupant majoritàriament rols professionals tot i que en menor mesura que en dècades anteriors. Per la seva banda, les dones prenen protagonisme en altres rols menys tradicionals. En aquest sentit, creiem que els publicistes són conscients que la societat ha evolucionat, el que ha provocat un canvi en la mentalitat del consumidor. Així, els rols exercits per homes i dones en la publicitat han patit certs canvis, escurçant les diferències entre un gènere i un altre.
Si observem la publicitat actual, aquesta ens mostra a un home que es troba més a la llar i menys en entorns de negocis. Ara bé, també és cert que encara avui, encara que sigui un reflex social, se segueix concedint a dones i homes certs rols estereotipats.
Per altra banda, analitzant els resultats de les enquestes, ens podem fer una idea de la percepció de connotacions sexistes en la publicitat del públic. En les preguntes “Creus que la publicitat presenta ...” la gran majoria de persones tenien clar que aquells comportaments estereotipats es seguien reflectint a la publicitat encara ara, exceptuant la pregunta sobre els homes com prenedors de decisions, en la qual hi ha hagut certa paritat. Tot i això, aquest mateix públic ha decretat que la seva decisió de compra, majoritàriament, els és medianament o poc important el fet de que la publicitat d’un producte sigui sexista. També, un 85,4 % dels participants van afirmar que alguna vegada o mai han deixat de comprar un producte per estar promocionat d’una forma sexista. Aquests dos últims resultats afirmen que, tot i que es té coneixement d’aquestes connotacions sexistes, no es realitza cap acció per reprimir-los.
En definitiva, la publicitat ha patit canvis al llarg dels anys i han estat acord als esdeveniments en el panorama social i empresarial, el que em permet donar suport i defensar la postura que la publicitat és un reflex de la societat i que, per tant, mentre no es prenguin mesures quan aquesta sigui sexista, seguirà perdurant ja que el sexisme seguirà inculcat en la societat.