Skip to main content

Reharmonització d'una cançó existent al jazz.

Autor: Sergi Zaragoza Garcia
Centre: INST.PERE BARNILS
OBJECTIU DEL TREBALL
L’objectiu principal d’aquest treball és veure quines característiques i instruments es poden utilitzar per a agafar qualsevol cançó simple existent, i poder transcriure-la i arranjar-la al Jazz.
La cançó versionada ha de tenir les característiques perquè sigui denominada com a cançó Jazz, però no ha de perdre les arrels de la cançó original, ha de seguir tenint algun aspecte amb el qual es pugui identificar la cançó existent. Aquests conceptes doncs, han de ser aplicables a qualsevol cançó existent si la volem reharmonitzar al Jazz. Amb aquests aspectes, la pregunta genèrica del treball podria ser: Es pot passar qualsevol cançó ja existent al Jazz?

ELECCIÓ DE LA CANÇÓ REHARMONITZADA I DE L’ESTIL DE JAZZ UTILITZAT
He escollit una cançó popular infantil perquè sigui fàcil de reconèixer per tots els públics. La cançó que he escollit per a versionar és Twinkle Twinkle Little Star, que traduÏda al català sería la cançó popular Cada Dia al Dematí.
L’he escollida perquè és una cançó coneguda per tothom, amb uns acords amb els que se'ls hi pot donar molt joc a l’hora de canviar-los per acords típics del Jazz, amb una estructura de diferents parts per a poder canviar l’harmonia en
ambdues, i amb una melodia fàcilment identificable per a no perdre el factor de la cançó original.
L’estil de Jazz al que m’he volgut apropar més és el Cool Jazz, ja que és un estil subtil, elegant, de ritme més relaxat, apropant-se a la Balada de Jazz, i els tons i la textura són més lleugers, no tenen gaire agressivitat harmònica. No he
volgut utilitzar estils gaire ràpids ni amb un so molt agressiu perquè podria ser difícil d'identificar el factor comú que comparteix amb la cançó original. He volgut que sonés més tranquil i lent perquè es puguin escoltar les diferències
entre les dues versions amb facilitat, per a tot tipus d’oients.
Per reharmonitzar la cançó, m’he inspirat en l’estil i els acords que utilitzava i freqüentava el saxofonista John Coltrane en les seves cançons, perquè utilitzava un conjunt d’acords que tenen una coherència entre ells increible, i afegia alguns molt inesperats que donen una textura a la cançó molt dolça i exòtica.




RESULTATS I CONCLUSIONS

Tenint en compte el resultat de la reharmonització d’una cançó existent i coneguda al Jazz, podem dir que els diferents mètodes emprats es poden utilitzar per reharmonitzar qualsevol cançó a aquest estil, seguint les característiques que el defineixen. S’ha pogut canviar l’estil d’una cançó sense perdre la seva base principal i original, i s’han pogut identificar les semblances i les diferències de les dues cançons. Hem pogut enriquir una cançó existent amb característiques d’un altre estil totalment diferent, i tot i així s’ha pogut identificar la cançó original.
Personalment, realitzar aquest treball m’ha estat més útil del que m’havia imaginat des d’un principi. A mesura que he anat investigant totes les tipologies que l’estil del Jazz comporta, els compositors i les seves maneres de pensar en la música, en els mètodes que s’utilitzen per reharmonitzar una cançó, en la capacitat per a trobar sonoritats exòtiques i espontànies, ho he anat incorporant a la meva manera de tocar i pensar, i aquesta informació adquirida, me n'he adonat que m’ha servit molt pel dia a dia. El què em satisfà més d'haver adquirit aquests coneixements, gràcies al treball, és el fet que algú parli o
t’expliqui alguna cosa relacionada amb aquest camp, i sàpigues de què t’està parlant i de què tracta el tema. Aquest treball també m’ha servit molt perquè m’ajudarà en un futur a tenir més clar i posat a la pràctica els coneixements necessaris per poder dedicar-me al que m’apassiona i em motiva, ja que després dels estudis postobligatoris, vull fer estudis relacionats amb la música.