Skip to main content

La marca ens marca?

Autor: Alba Fustegueres Soler
Centre: INST.GUISSONA
Document:
1. Justificació
Un treball econòmic i estadístic. Això és el que jo buscava. El món dels productes de marca blanca era un tema que m’interessava i en què volia aprofundir. A més a més, té molta presència a les nostres vides quotidianes i vaig considerar que les conclusions podrien resultar-me molt útils.
Finalment, cal afegir que, per tal d’acotar l’estudi, m’he centrat només en el sector alimentari.

2. Objectius / Hipòtesis de treball
El meu objectiu era comparar el preu dels productes de marca blanca amb els de marca original en què el productor coincidís.
Una altra meta era conèixer quines són les preferències dels consumidors pel que fa al món alimentari (si majoritàriament consumeixen productes de marca blanca o bé reconeguda, els motius, etc.).
Finalment, volia comprovar si realment es nota la diferència entre productes mitjançant les propietats organolèptiques.

3. Metodologia
Per tal d’assolir els meus objectius, he utilitzat diversos mètodes.
En primer lloc, he realitzat un treball de camp tot cercant productes que complissin els requisits desitjats. Posteriorment, amb aquesta informació i amb els preus corresponents, he pogut analitzar-ho mitjançant una comparació estadística dels preus. Cal remarcar que això s’ha estudiat en tres supermercats diferents: Carrefour, DIA i El Corte Inglés (per tant, també he pogut comparar preus entre aquestes tres empreses).
En segon lloc, he realitzat una enquesta amb la finalitat de conèixer quines són les prioritats dels consumidors a la seva cistella de la compra.
Finalment, referent al gust, he dissenyat un tast a cegues i, a partir d’aquí, he pogut extreure conclusions.

4. Resultats i Conclusions Finals
Finalment he pogut concloure que hi ha una gran diferència de preus entre els productes de marca blanca i els originals; tot i tenir el mateix productor (però el percentatge de diferència depèn, en part, de l’empresa en qüestió).
Referent a l’enquesta, he obtingut que el nombre de consumidors de cada tipus de producte està bastant equilibrat.
A més, el tast a cegues m’ha permès concloure que la diferència entre aquests tipus de productes no es troba en el gust.




És per tot això que la meva conclusió final és que hi ha una diferència significativa en el
preu però no sempre en el gust. Per tant, un consell que jo donaria és: “no limitis els productes en funció del supermercat sinó que limita el supermercat en funció dels productes”. En altres paraules, que no ens hem d’aferrar a un únic supermercat sinó que ens hem d’anar movent per varis per tal de cercar productes de marca blanca amb un productor conegut ja que això ens genera més confiança alhora que estalviem.