Skip to main content

M’EXPLIQUES UN CONTE? ANÀLISI I CREACIÓ D’UN CONTE INFANTIL

Autor: Laura Gutiérrez Peregrín
Centre: INST.SANT FELIU DE GUÍXOLS
Els contes són uns elements que han existit des de fa més de 6.000 anys i que s’han anat transmetent de generació en generació fins a arribar al model de conte actual que coneixem. Avui dia, la gran majoria de nens comença la seva fase educativa amb els contes, aprenent així d’una manera més divertida i interactiva. Cada infant té unes preferències individuals respecte a quines històries els agraden més, però, en general, què fa que els nens es decantin per llegir un conte abans que un altre? Aquesta és la pregunta que m’he fet abans de començar la recerca.
L’objectiu d’aquest estudi és trobar aquests elements que criden l’atenció als nens dins d’un relat infantil per posteriorment escriure’n un amb el que serien les pautes per crear un conte amb tot el que sembla que agrada.
La meva hipòtesi es respon a través d’una anàlisi narratològica de deu contes, una lectura als nens d’una llar d’infants i un casal en veu alta per analitzar les seves reaccions i una entrevista a una de les autores dels deu relats analitzats.
Tenint tota aquesta informació en compte, podem arribar a la conclusió que les característiques que fan que un conte sigui més atractiu que un altre són: personatges animals, relats fantàstics o d’esdeveniments quotidians, il•lustracions llampants, accions amb les quals els lectors se sentin identificats, estructura lineal i la introducció d’algun tema que ells ja han après anteriorment, com per exemple els colors.
A partir d’aquesta conclusió, he sigut capaç d’escriure el meu conte: El secret de la pluja.