Skip to main content

La publicitat sexista

Autor: Anna Tort Net
Centre: TALLER GINEBRO
Document:
Amb aquest treball he volgut respondre a dues preguntes: la primera, si la gent és conscient de l’existència del sexisme a la publicitat, i la segona, si està desapareixent el sexisme present a la publicitat.

Després de definir el concepte de publicitat, he aprofundit amb la basant sexista; explico com identificar-la i el paper dels dos gèneres en ella, posant algun exemple. Analitzo l’evolució d’aquests anuncis considerats sexistes al llarg dels anys i mostro anuncis denunciats i retirats per diferents associacions que lluiten per la igualtat de gènere. També he fet recerca de diferents campanyes la finalitat de les quals és conscienciar a la societat sobre aquest fenomen, moltes vegades inconscient.

La part pràctica ha consistit en realitzar una enquesta per comprovar si la gent és conscient d’aquesta publicitat sexista i què en pensa. L’enquesta ha sigut resposta per 142 persones anònimes a través d’un enllaç que he difós per les xarxes socials. També he analitzat un anunci amb caràcters sexistes i he intentat modificar-lo, sense canviar la seva línia, per aconseguir un anunci que transmeti exactament el mateix missatge però sense mostrar desigualtats envers cap gènere.

Una vegada analitzat i aprofundit sobre el tema he pogut respondre a les hipótesis inicials. La primera era si la gent és conscient de l’existència del sexisme a la publicitat, i puc afirmar que sí. La majoria de gent és conscient, tot i que hi ha anuncis en els quals es veu clarament la connotació sexista i algunes persones no ho han detectat, segurament perquè hi ha molts aspectes que són sexistes però els tenim tan normalitzats i interioritzats que no el detectem.
La segona hipòtesi plantejada era si està desapareixent aquest sexisme present a la publicitat. També puc dir que sí, si més no diria que cada vegada és menys explícita i menys extrema, tal com es pot veure en la seva evolució presentada a l’inici del treball. Actualment encara utilitzem fórmules sexistes, però més sotilment; cal dir, però, que cada vegada hi ha més anuncis on els papers de l’home i la dona s’igualen. No obstant, encara hi ha molt camí per recórrer.