Skip to main content

Creació d'una franquícia McDonald's a Bagà

Autor: Laura Artigas Tomàs
Centre: INST.ALT BERGUEDÀ
L’objectiu del treball ha estat comprovar si la creació fictícia d’una franquícia McDonald’s a una zona com Bagà i en una situació econòmica com l’actual seria rendible.

La metodologia seguida ha estat, primerament, una recerca d’informació de conceptes econòmics i dades de població i ocupació en hoteleria de la comarca. Posteriorment, s’ha realitzat una entrevista al franquiciat de McDonald’s a Manresa i Vic: Joan Ramón Cazorla i a partir d’aquí s’ha fet una enquesta a una mostra representativa de la població de l’Alt Berguedà. Amb tota aquesta recerca, s’ha realitzat el pla d’empresa i els càlculs econòmics necessaris per determinar la viabilitat del projecte.

Seguint la metodologia, el treball s’estructura en tres parts: la contextualització de l’empresa McDonald’s; el pla d’empresa pròpiament dit, on es tracten els aspectes a tenir en compte per crear una negoci, parant atenció en el finançament, el que permet realitzar la tercera i última part: les conclusions, determinant si el projecte és rendible.

Els principals trets de l’empresa creada s’han determinat en el pla d’empresa. A través de l’enquesta, s’ha definit un mercat potencial de persones d’entre 20 i 40 anys, parant atenció als 7.000 usuaris que de mitjana diària passen pel Túnel del Cadí. I també s’ha conclòs que la millor localització és al polígon industrial de Bagà, pel fàcil accés, la disponibilitat d’aparcament i les perspectives de creixement amb altres serveis que atraurien més clientela.

Pel que fa al finançament, inicialment cal invertir 200.000€ lliures de cap préstec. S’ha elaborat una previsió de vendes segons la crisi, la localització i l’època de l’any. Així s’ha confeccionat un compte de resultats per arribar als beneficis nets de l’empresa, descomptant a les vendes netes els royalties, les matèries primeres, els costos de personal i d’estructura, els interessos del préstec demanat, les amortitzacions i l’impost de societats. En els 5 primers anys s’obtenen beneficis que augmenten regularment.
Per últim, també s’ha calculat paràmetres empresarials per a la viabilitat de projectes com són el VAN, el TIR i el Pay Back; els valors dels quals estan dins els límits corresponents.

Per tant, desprès de realitzar els comptes i les diverses anàlisis financeres, s’arriba a la conclusió que tot indica la viabilitat del projecte de la creació d’una franquícia McDonald’s en una zona com Bagà i en un període de crisi com l’actual.