Skip to main content

L'altra manera de sentir

Autor: Roser Gabriel Pla
Centre: INST.HUG ROGER III
Document: No hi ha fitxer associat
L'altra manera de sentir

El treball de recerca s’inicia amb l’objectiu d’estudiar com perceben els nens sords la música. Ja que aquesta no és solament una ona sonora que ens arriba via auditiva sinó que ens impacta a tot el cos. Per tant, podem detectar què senten i què perceben per altres vies. Es va tenir accés a nens sords del CREDA de Sant Adrià del Besós on es va poder assistir a dues trobades i observar les seves reaccions davant la música.

En aquest context es va connectar amb Laia P. G., una noia sorda profunda a la qual la deficiència no li ha impedit aconseguir el que s’ha proposat. Sempre vinculada al món dels infants, la música i la dansa, ha comptat amb el suport dels seus pares, els quals no han vist la seva deficiència auditiva com un problema sinó com una característica més de la seva filla. Ells han lluitat perquè la Laia pugui viure, sentir, i expressar la música dansant i cantant. Han estat sempre molt implicats en el seu procés de formació i adaptació en un món d’oients. Han utilitzat la seva professió i coneixements per aconseguir que la seva filla, tot i tenir problemes auditius, arribi a sentir i estimar la música tant com ells convertint-la en l’eix central de la seva vida.

A partir d’aquí es decideix centrar l’objectiu de la recerca en la història i el desenvolupament dels recursos que utilitza la Laia per moure’s en un món ambientat sonorament i musicalment. L’objectiu principal d’aquest treball de recerca és el d’endinsar-se en el món de la musicoteràpia a partir de l’estudi descriptiu del cas concret de la Laia P. G. que relaciona els dos pilars fonamentals que es volen tractar: la música i la pèrdua auditiva.
Es plantegen dos objectius específics:
- Des d’una vessant més tècnica: utilitzar el programa informàtic Audacity per aconseguir una aproximació del camp auditiu que percep una persona amb pèrdua auditiva important.
- Des d’una vessant més pedagògica: Esbrinar quin és el mètode i quines són les estratègies que utilitza per arribar a l’afinació de la veu. I conèixer les sensacions d’una persona amb una pèrdua auditiva important i una forta estimulació musical a l’hora d’experimentar amb l’instrument de l’acordió per tal de poder fer futures aportacions didàctiques dins de l’educació musical de la població sorda.

Les conclusions que s’extreuen reforcen la idea que els pilars més importants de l’educació de les persones amb discapacitat auditiva possiblement són i han estat en aquest cas:
- Treball familiar intens d’estimulació i entrenament auditiu des de que era molt petita.
- Ús d’estratègies corporals i propioceptives que supleixen la mancança auditiva. Utilitzar el sentit del tacte com indicador de la noció de vibració, intensitat, duració i ritme de la parla. La dansa n’és un bon exemple.
- Ús d’estratègies visuals. L’educació auditiva que ha rebut combinant estratègies visuals i gestuals.
- Motivació cap a les activitats musicals i bones habilitats d’atenció, i de memòria auditiva constatades també per les seves logopedes que han dut a terme la seva rehabilitació auditiva i lingüística.

Ens trobem davant d’un cas excepcional quan analitzem els resultats de les proves musicals dutes a terme, ressaltant la importància de l’estimulació contínua que ha rebut per aconseguir la veu modulada i la afinació aproximada als paràmetres de la normalitat dels oients.