Skip to main content

L'orquestra invisible

Autor: Alba Sabater Llensa
Centre: INST.LA BISBAL
Premi: primer ex.a.
OBJECTIU DEL TREBALL DE RECERCA

El treball de recerca té com a objectiu general aprofundir en la significació, utilització, relació i articulació de la música en el cinema a través d’un profund estudi de les tècniques utilitzades en la composició de bandes sonores, juntament amb els seus aspectes semàntics que influencien a la pel•lícula, els seus àmbits. També busca la influència que les relacions entre els compositors i els directors de cinema i directors de l’orquestra o el conjunt musical que ha d’interpretar les peces té en l’acabat final dels metratges.
Els coneixements adquirits s'apliquen a l'anàlisi de fragments cinematogràfics i en la composició de diverses propostes de banda sonora per a un mateix fragment cinematogràfic, enregistrades al propi centre.


RESULTATS I CONCLUSIONS

La música ha estat el suport de molts espectacles des dels inicis de la història, pel que com a suport és plenament acceptada pels espectadors quan forma una unitat amb l’espectacle. Gràcies a aquesta íntima unió, establerta en molts casos mitjançant l’ús de recursos propis de la imatge en la composició musical i nombroses tècniques, inclús en fragments molt breus, la música té la capacitat d'arribar allà on no arriba la imatge i d'accentuar moments crítics de la narració a través de la música o del silenci. La minuciosa feina dels compositors de bandes sonores n'és un dels casos més rellevants, i el reconeixement que obté no es correspon amb la magnitud de la seva tasca, que influeix secretament en el públic de cinema, que inadvertidament es deixa portar per una orquestra que no es veu.
Aquest treball no tenia com a finalitat la simple recopilació d'informació sobre compositors i bandes sonores, sinó que s'orientava cap a la identificació de les tècniques musicals utilitzades per assolir els objectius narratius o estètics de les pel•lícules. Posteriorment, s'ha pogut contrastar aquests continguts amb el treball efectivament realitzat per alguns compositors de música per al món audiovisual. I finalment, s'ha pogut identificar en nombrosos exemples de la cinematografia actual l'aplicació de tècniques musicals obtingudes tant en l'estudi teòric com en les experiències dels professionals, oferint un catàleg d'exemples.