Skip to main content

Els contes infantils: L'aprenentatge dels infants

Autor: Gemma Muns Abancó
Centre: INST.MOIANES
ELS CONTES INFANTILS I L’APRENENTATGE DELS INFANTS
El meu treball de recerca parteix de les hipòtesis següents:
- Els contes han condicionat l’aprenentatge dels infants del segle XX
- Actualment els nens continuen adquirint models de conducta a través dels contes
A més volia descobrir la importància que tenen els contes tradicionals en la nostra infantesa, com també el pes fonamental que tenen els pares i mestres com a transmissors de les històries i de coneixements morals (o immorals en molts casos).
A partir d’aquest punt de partida i per tal de provar la veracitat o falsedat de les premisses anteriors, el treball està format per una introducció al món de la literatura infantil, en la qual s’exposen uns conceptes bàsics i es donen a conèixer alguns dels aspectes simbòlics que amaguen els contes infantils. Per altra banda hi trobem una part pràctica on reflexiono i analitzo les enquestes realitzades des de nens de tres anys fins a persones grans de noranta anys, que em van permetre descobrir quins són els contes més coneguts per la societat i quin percentatge de població ha explicat o explica contes a algun familiar (entre altres qüestions de gran interès). També he elaborat una segona enquesta, aquesta vegada centrada en la importància que tenen i han tingut Les tres bessones al llarg d’aquestes últimes dècades.
Un ampli treball d’entrevistes m’ha permès tenir una percepció més clara sobre els contes i la seva influència als nens, concretament pel que fa al seu aprenentatge. És així com he parlat amb Kinoa, Rosa Fité, Vadecontes i Jordina Biosca per tal de descobrir el món dels contacontes. He parlat també amb Antonio Bermejo i Alegria Julià i amb ells he vist els factors que tenen en compte a l’hora d’escriure un conte. Finalment les entrevistes a Pilarín Bayés i Roser Capdevila m’han endinsat en el món dels dibuixants de contes infantils i les tècniques que utilitzen per tal de captar l’atenció dels nens.

Aquests estudis m’han permès arribar a uns resultats, entre els quals cal destacar:
- Tots els nens coneixen i/o veuen Les tres bessones, ja sigui en format paper o en format digital.
- Els contes tradicionals que sempre s’expliquen són: “El patufet”, “Els tres porquets”, “La caputxeta vermella”, “Les set cabretes”, “Hansel i Gretel”, “La rateta”i “La Ventafocs”.
- Alguns contes i la seva transmissió s’han vist afectats pel context històric, com “El vestit nou de l’emperador”.

Així doncs després de la recerca bibliogràfica i el treball de camp he pogut afirmar que els contes influeixen en l’aprenentatge dels infants, potser no d’una manera directa amb la intencionalitat d’educar, sinó indirectament, ja que es constata que els adults i els adolescents asseguren que en algun moment de la seva vida s’han adonat que les històries de la seva infantesa han condicionat la seva manera de pensar i fins i tot d’actuar. Per altra banda he vist que els contes populars tenen una gran importància a la societat, ja que es transmeten de pares a fills i són sempre presents a les escoles.
Per tal de desenvolupar la imaginació del nen és molt important que tant els pares com els mestres expliquin contes, i sempre buscant el moment i la manera més adequada per fer-ho: no és el mateix explicar un conte al matí quan el nen està completament despert que a la nit abans d’anar a dormir.
Finalment he vist que el fet d’explicar contes perdura en l’actualitat, ja que un 52% de la població explica contes, cosa que trenca amb l’extinció del tòpic d’explicar contes a la vora del foc.