Skip to main content

El test de la família: nens, dibuixos i sentiments

Autor: Clàudia Cots Casas
Centre: JOVIAT, ESCOLA
Des del primer moment que em van parlar sobre el treball de recerca vaig creure que seria una bona opció estudiar algun aspecte de la psicologia infantil. En concret, he volgut endinsar-me en els tests psicològics, m’interessa comprovar com s’extreu informació dels dibuixos infantils, especialment el de la família ja que parteixo de la base de que un nen no sempre sap verbalitzar els seus problemes i vull conèixer com l’especialista sap preveure i detectar el problema del nen.

La hipòtesi plantejada d’aquest treball és que els dibuixos dels nens expressen la seva vida emocional i, per tant, es converteix en una bona eina per conèixer els seus problemes i poder-los ajudar segons la situació que es plantegi. Per això penso que hi ha d’haver diferències significatives entre els dibuixos dels nens immigrants i dels nens del país, ja que la seva cultura, el seu entorn social i el nivell econòmic és diferent.

Els objectius que es pretenen assolir amb la realització del treball són diversos, en primer lloc tenir nocions bàsiques de la psicologia i en concret de la psicologia infantil, ja que la meva part pràctica serà amb nens. En segon lloc conèixer els diferents tests psicològics i dins d’aquests saber en quin cas s’utilitzen els uns o altres, concretament vull aprofundir amb el test de la família i a partir d’ell intentar analitzar si hi ha diferències entre la relació que tenen els nens immigrants amb la seva família i els del país.

Quant a la metodologia emprada, cal destacar que varia en funció del bloc treballat. Primerament, per desenvolupar aquest projecte, començaré amb una part teòrica. En aquesta part, cercaré informació sobre la psicologia, en concret la psicologia infantil, estudiaré els diferents tests psicològics que existeixen, i amb el test de la família utilitzaré els mètodes necessaris per tal d’interpretar correctament els dibuixos infantils. El segon bloc del treball és pràctic i es basarà en analitzar dibuixos de nens immigrants i del país sobre el mateix tema, la família, i a partir d’aquí, extreure’n unes conclusions.

Els recursos que utilitzaré per desenvolupar les dues tasques són diversos. Per poder fer possible aquest treball he de contactar amb el psicòleg Modest Padrós, el qual m’orientarà en la part pràctica i en la distribució del treball; també empraré informació d’Internet per cobrir la part teòrica. Per últim, cal destacar la importància dels dibuixos dels nens de P5 de l’Escola Joviat 2, eina imprescindible per la pràctica.

Finalment, m’agradaria comentar que he fet el treball amb molta il•lusió, ja que estic convençuda que avui en dia la feina dels psicòlegs és fonamental i, encara que no ens ho sembli, els nens també necessiten de vegades una ajuda que no sempre poden donar els pares i que no sempre poden verbalitzar com un adult. Com diu Maria Montessori (1870-1952), “El futur dels nens depèn del present en què viuen”.