Skip to main content

Celia Viñas: vida y obra. De Lleida a Almería.

Autor: Carla Vadillo Fabra
Centre: INST.MÀRIUS TORRES
Document:
He realitzat aquest treball de recerca en concret perquè m’agrada la literatura i volia donar veu d’una manera o altra a les dones en aquest àmbit. A partir de l’article Oblit és nom de dona publicat al Retrovisor (Anna Sàez, 2015), vaig conèixer a la Celia Viñas, poeta i professora al mateix nivell. Una dona important que havia nascut en la meva ciutat i mai havia escoltat el seu nom. Vaig buscar més sobre ella i em vaig quedar de pedra. Havia estat important, és important al mateix temps que oblidada. Així que vaig decidir donar-li veu a la seva ciutat de partida i portar-la de nou, d’Almería a Lleida.

A l’acabar el meu treball, volia respondre una sèrie de preguntes sobre ella: Qui va ser? Amb qui es va relacionar? Què va fer? A més, volia trobar relacions amb altres dones potser escriptores o semblants a ella en la seva tasca. Però el meu principal objectiu era recuperar-la a la seva ciutat d’origen i elaborar una recopilació en un sol document la seva biografia, les crítiques i l’anàlisi de la seva obra.

Per poder realitzar el meu treball, vaig dur a terme diverses tasques. Per començar, vaig llegir gran part de la seva obra i la seva vida, també vaig llegir articles tant seus com d’altres persones que han escrit sobre ella, la novel•la de Pedro Asensio basada en les seves cartes i la correspondència que va tenir amb la seva família. He hagut de recórrer al préstec interbibliotecari amb Mallorca i Almeria perquè al fons local de Lleida no existia cap document de la Celia Viñas. A més, he tingut contacte amb personatges relacionats directament o indirecta amb ella: Nuria Capdevila-Argüelles, Pedro Asensio, Francisco Galera Noguera i Isabel Jimenez Caro.

Finalment, vaig poder respondre a totes les preguntes que em vaig proposar, però vaig arribar a la conclusió que no eren respostes de pes, ja que són dades bibliogràfiques que es poden trobar només llegint articles o les seves cartes. El que realment era important són les relacions que vaig aconseguir establir amb altres dones per diverses raons (Elena Fortún, Consuelo Gil Roësset, Gloria Fuertes...) i que la recuperació de Celia a la seva ciutat, que es la meva, d’origen, no havia de ser com un record, perquè ella és ànima i vida. No es mereix ésser recordada, es mereix ésser present.