Skip to main content

PROJECTE EN VALORS I HABILITATS SOCIALS PER LA PREVENCIÓ DEL CONFLICTE DES DEL MARC DE LA CONVIVÈNCIA

Autor: Lídia Palmada Andreu
Centre: ESCOLA PIA DE CALDES DE MONTB.
Document:
coelum.pdf (1.24 MB)
El present el treball planteja una proposta formativa per alumnes de secundària en el desenvolupament de les habilitats socials i comunicatives com a prevenció del conflicte en l’àmbit escolar. Aquesta formació que podria desenvolupar-se dins del pla d’acció tutorial.
Els objectius del present treball són:
- Conèixer quines són les eines i metodologies utilitzades en la gestió de conflictes de les escoles del municipi.
- Analitzar la situació present i comparar-lo amb l’àmbit legal de referència i el marc teòric per tal de detectar necessitats.
- Fer una proposta de “Projecte en valors i habilitats socials per la prevenció dels conflictes dins del marc de la convivència” per tal de dotar als alumnes de eines i recursos per la resolució positiva de conflictes.
- Col·laborar en la promoció de les habilitats socials com a recurs preventiu per facilitar la convivència dins i fora de l'escola.
Els resultats obtinguts són:
- Protocols d’actuació per la resolució de conflictes. En totes les escoles existeixen protocols d’actuació que són fonamentalment elaborats pel Departament d’Ensenyament.
- Persona de referència en resolució de conflictes. La persona de referència no és un professional amb currículum o càrrec idèntic. Existeix una variabilitat entre escoles. Trobem figures com el tutor, el Cap d'Estudis, el Servei de Mediació. Tot i això el denominador comú és que en general, la primera persona que intervé en el conflicte és el tutor de classe i si aquest conflicte és greu o empitjora és quan es deriva a altres professionals del mateix centre (Cap d’Estudis, Mediador, Direcció) que disposen de més formació específica per la resolució o bé tenen un ordre jeràrquic superior.
- Composició dels Serveis de Mediació. Els Serveis de mediació també tenen molta diversitat en quan a les persones que el constitueixen. Trobem:
o Servei format per un Cap de Mediació, professors mediadors i un sistema de mediació entre alumnat.
o Servei de Mediació format per l'equip Directiu: Directora, persona de referència i secretària.
o Comissió de Convivència, compost per: Directora, Cap de Estudis, Mestres Tutors i una mestra d'Educació Especial; i d'un equip de Mediació format per 40 alumnes voluntaris entre 4t i 6è.
Les conclusions extretes del treball són:
- A totes les escoles del municipi hi ha una sensibilització amb el tema de la gestió dels conflictes. En totes s'assumeix que existeixen els conflictes i que s'ha de fer gestió, per tant, en totes elles s'assumeix que hi ha responsabilitat de l'escola en el tema i no hi ha cap tipus d'actitud evasiva. Existeix una dispersió d'actuacions en els centres tant a nivell organitzatiu com a nivell formatiu. No hi ha una línia d'actuació transversal per a totes les escoles en relació a aquest tema . Cada escola treballa el tema específicament, segons el seu criteri, encara que trobem punts en comú com la utilització del diàleg, les tutories personals o grupals i la mediació com a eines per a la resolució dels conflictes.
- Tots els centres tenen mesures o projectes de futur. Sobretot es tracta de projectes formatius que impliquen al professorat i l’alumnat tant en àrees relacionades amb la mediació com en la convivència.
- De l’anàlisi de la situació actual amb la legislació vigent que determina que els centres escolars han de crear un Projecte de convivència en el termini màxim de 3 anys des de setembre de 2017, en que es publica la llei, penso que els esforços i els recursos haurien de dirigir-se cap a la construcció d’aquest projecte. Per això penso que seria positiu sumar esforços i sinèrgies entre escoles i professionals.
- Tot i que el treball a les escoles ha fet un esforç general per abordar el conflicte quan aquest ja s’ha produït, es molt important la seva prevenció. En aquest sentit cal dotar als alumnes d’ eines, habilitats socials i recursos propis per tal de convertir-los en persones autònomes i responsables en l’abordatge positiu del conflicte. La creació del meu Projecte vol ser una proposta formativa bàsica que serveixi de fil conductor per a totes les escoles amb l’ objectiu general de potenciar el desenvolupament de les habilitats socials com a recurs bàsic per facilitar la convivència dins i fora de l'escola.
- Les habilitats socials més destacables són les habilitats comunicatives ja que en l’anàlisi de la situació actual he vist que la major part de conflictes es produeixen per una mala comunicació. Altres habilitats importants són el respecte, la responsabilitat, la confiança, saber motivar, l’empatia, la flexibilitat mental, la construcció de relacions i el treball en equip.
- El treball educatiu en valors i habilitats socials com a formació continuada i integrada en el projecte educatiu de les escoles i per tot l’alumnat pot ser una inversió de futur.