Skip to main content

Por al batxillerat o al fracàs

Autor: Ruth Valderrama Perramon
Centre: INST.QUERCUS
POR AL BATXILLERAT O AL FRACÀS?

El títol del meu treball va molt lligat a una sèrie de preguntes que m’he anat fent al llarg d’aquest curs: Quants alumnes es pregunten cada any, “que faré quan acabi l'ESO”? Qui no coneix algun adolescent que no s’ha vist capaç de cursar un batxillerat per por a no obtenir un resultat òptim? Qui ha començat batxillerat, no ha pogut amb la pressió i ho ha acabat deixant? Qui ha volgut cursar un batxillerat només perquè creia que era l’única opció bona que tenia pel seu futur? Qui ha cursat batxillerat perquè creia que les altres opcions eren acadèmicament inferiors i seria un fracàs personal? Quantes depressions i absentismes porta estudiar durant aquest període formatiu?

Jo com alumna, he viscut la pressió d’escollir entre el que vull, el que m’agrada, el que crec que necessito, el que la meva família creu que em serà de profit i/o el que la societat o entorn social et diuen que és el millor o pitjor per escollir. Per això, he escollit aquest tema com a treball de recerca per fer un estudi i crítica constructiva de l’actual sistema educatiu que tenim implantat a Catalunya, comparar-lo amb altres sistemes educatius existents al món i dissenyar el que jo crec que seria l’ideal.

OBJECTIUS

- Descobrir perquè és un estigma no cursar un Batxillerat en la nostra societat.

- A escala psicològica, conèixer com afecta tant la tria en acabar l’ESO cap a les diferents opcions acadèmiques com també l’afectació a escala emocional d’un estudiant de batxillerat.
- Saber quines són les tendències acadèmiques després de l’ESO.

- Saber i valorar quines propostes hi ha de futur per millorar aquesta situació i quines agradaria que hi fossin i no estan.
- Saber si es detecten molts casos d’ansietat, depressió o estrès per culpa dels estudis.

- Conèixer opinions de professionals (psicòlegs, pedagogs, psiquiatres i/o educadors) amb relació a aquest tema.

METODOLOGIA

S'ha realitzat una comparativa de diferents sistemes educatius actuals al món per poder determinar les febleses i les fortaleses del nostre. També s'ha recopilat informació sobre el desenvolupament emocional a l'adolescència i els principals trastorns mentals que ens podem trobar. S'ha pogut determinar la importància de treballar una bona intel·ligència emocional i ens plantegem si és necessari incloure el seu treball en el sistema educatiu. Relacionant-ho amb l'apartat anterior també s'ha fet un incís en les seqüeles que ha deixat la pandèmia de la Covid-19 i la complexitat de dur a terme una bona inclusió educativa.
La majoria d'aquesta informació s'ha obtingut per entrevistes a diferents professionals d'educació, salut i estudiants, elaborant un documental audiovisual final amb el programa “Davinci Resolve”.

CONCLUSIONS

El nou pla d’estudis, del Batxillerat, creiem que s’ha d’adaptar a les necessitats de la generació que l’estudia, i poder adequar-la a la societat actual, no a les necessitats polítiques i els recursos econòmics destinats. És vital una bona gestió emocional a l’aula perquè tant el procés d’elecció, com de cursar aquest estudi sigui menys angoixant emocionalment parlant, com també una bona orientació acadèmica a l’ESO. També hi ha hagut un consens absolut, en la creença que les tutories són la clau per poder crear aquest clima de confiança.