Skip to main content

La influència de la televisió i les noves tecnologies en l’educació dels nens

Autor: MARTA FORT VARGAS
Centre: ESCOLA PIA DE CALDES DE MONTB.
La televisió ha estat un element indispensable a les llars al llarg de tots aquests anys des de la seva invenció. Però, ¿la finalitat de la presència d’aquests aparells a les llars i la programació de la televisió per a nens és la mateixa avui que fa uns anys?
Per això, i pel meu interès per l’educació dels infants en general, vaig decidir elaborar un treball de recerca sobre la influència de la televisió. Després de decidir el tema, vaig formular la següent hipòtesi: Els valors que transmeten algunes sèries i programes televisius influeixen negativament en la conducta dels nens.
Per començar, el primer pas va ser la recerca de fonts més properes als nens i el seu entorn. Això em va permetre descobrir les bases de l’educació del nen: la família, l’escola i l’entorn, el qual vaig aprofundir molt més. En aquest punt del Treball no és estany trobar certes dificultats ja que en aquest cas, el món de la televisió és molt ampli, així que la meva decisió fou redirigir el treball només cap a la televisió infantil i el seu missatge i no pas cap a les noves tecnologies. D’aquest entorn més proper, com ja m’esperava, vaig topar amb la televisió, que ofereix un gran ventall de programes infantils. De tota aquesta programació i serials televisius per a infants, vaig escollir un seguit de sèries que feien referència a aspectes rellevants de models a seguir pels nens. A partir d’aquestes sèries, el següent pas va ser descriure de la manera més completa els valors que es transmeten en general en els programes infantils.
Per tant, vaig poder concloure amb molta seguretat, gràcies també a l’elaboració i el buidatge d’unes enquestes passades a l’alumnat de l’Escola Pia de Caldes de Montbui, que existeix una influència molt gran de la televisió sobre els nens i la seva conducta.
Amb tota aquesta informació recollida, a partir d’un seguit de llibres i una selecció de pàgines web, vaig arribar a les meves pròpies conclusions.
Pel fet que ens trobem en una societat postmoderna, la televisió és el mínim que podem trobar a les llars com a entreteniment, i després d’una recerca àmplia i de poder observar personalment diferents casos, puc corroborar que moltes famílies donen el paper d’educadors als televisors, deixant que els nens absorbeixin ràpidament els valors, poc adients, que es transmeten a la televisió.
També vaig voler conèixer l’opinió dels especialistes sobre la influència de la televisió, per això, vaig posar-me en contacte amb diversos psicòlegs i professors universitaris. Seguidament, vaig entrevistar-me amb Juani Mesa, doctora en psicologia evolutiva i educació. A més, vaig tenir el plaer d’entrevistar una família molt peculiar, la qual em va proporcionar una visió molt interessant sobre el tema pel fet particular de no tenir actualment cap televisor a casa seva. Aquestes dues fonts em van oferir el seu ajut per acabar de completar les conclusions del meu treball a un nivell més pràctic.