Skip to main content

El cáncer de mama y su conocimiento en la población

Autor: Iulia Crestenco
Centre: INST.MANUEL CARRASCO I FORMIGUERA
L'objecte d'estudi d'aquest treball de recerca és revisar la quantitat i la qualitat de la informació que tenim com a societat sobre un tema tan significatiu com és el càncer de mama. L'objectiu és doble:
- Determinar la quantitat d'informació que posseeix la societat sobre aquesta
malaltia.
- Alhora fer tot el que estigui a les meves mans per millorar la situació, sigui aquesta quina sigui, demostrant que la divulgació d'informació sobre salut pública és clau per a la conscienciació sobre el càncer de mama.
Un cop traçats els objectius, cal proposar un plantejament sobre el camí a seguir. La qüestió a indagar durant tota la feina és: Què sap la societat del càncer de mama? Té coneixements mínims necessaris per funcionar com una societat responsable quan es tracta de càncer de mama? S'entén la importància de la detecció precoç? Com que tota pregunta necessita una resposta, la hipòtesi traçada és: La societat està desinformada respecte a aquesta malaltia, ja que dista de ser una qüestió freqüentment tractada.
Plantejant aquestes qüestions i partint de l'interès d'aprofundiment en el complex món d'aquesta malaltia, aquest treball ha intentat demostrar l'eficàcia de l'educació com a mètode de sensibilització de la població sobre el càncer de pit i la importància de la detecció precoç d'aquest. S'ha ofert a la societat una informació veraç i lliure de prejudicis per tal d'impulsar el coneixement.
Per aconseguir-ho s'ha recorregut a la realització de dues enquestes als alumnes de batxillerat de l'institut Manuel Carrasco i Formiguera, mitjançant les qual la seva erudició sobre el càncer de mama va ser avaluada abans i després d'una conferència informativa. Una comparativa entre les dues enquestes ha pogut determinar un augment d'entre el 20% i el 60% de respostes correctes al segon qüestionari respecte del primer. A més, després de la xerrada els alumnes van manifestar interès per resoldre dubtes restants i es van mostrar preocupats per les altes taxes d'incidència del càncer de mama. Això, juntament amb uns resultats millors en la segona enquesta, demostra que l'educació és essencial a l'hora d'exterioritzar la importància de la sensibilització social d'aquesta malaltia.
A més a més, s'ha dut a terme una altra enquesta, aquesta vegada dirigida al conjunt de la població espanyola, els resultats de la qual indiquen un coneixement del càncer de mama mínim, com també l'existència de certs estigmes socials. A més a més, s'ha detectat certa falta de consciència respecte la gran extensió del càncer de pit i els factors de risc que influeixen en el seu desenvolupament. Per millorar aquesta situació s'ha promogut una pàgina de Facebook que ha difós informació de manera constant i activa. Aquesta encara no ha aconseguit un gran abast a causa del seu llançament recent, però es pretén continuar amb l'activitat.