Skip to main content

J-Cilc: una nova manera d'aprendre

Autor: Cristina Merino Nevado
Centre: INST.FREDERIC MARTÍ I CARRERAS
Document: No hi ha fitxer associat
El JClic una nova manera d'aprendre és un treball que tracta de la creació d'un projecte
JClic on les activitats que el composen estan destinades a nens de primer de primària i tracten les assignatures de matemàtiques i d'anglès.
El treball està dividit bàsicament en tres parts diferenciades:
1.Desenvolupament d'activitats educatives en l'entorn JClic
2. Currículum de primer de primària
3. Elaboració de les activitats JClic de matemàtiques en anglès

1. Desenvolupament d'activitats educatives en l'entorn JClic:
Aquest apartat del treball és una síntesi del curs que vaig fer a través d'internet per
aprendre el funcionament del programa JClic i poder elaborar el meu projecte. Aquest curs està dividit en vuit mòduls i a cadascun d'aquests es treballa un punt del programa.
El primer mòdul tracta els aspectes generals de les tres aplicacions del programa;el jclic, el jclic author i el jclic reports.
El segon mòdul treballa la manipulació de la imatge digital. Ensenya alguna de les eines bàsiques per el tractament de les imatges i presenta un programa, anomenat Gimp, que permet dur a terme aquestes modificacions com, per exemple; el canvi de mida, de color, el treball en capes, etc.
El tercer ensenya la creació de tres tipus de puzle diferents; el puzle doble, el puzle d'intercanvi i el puzle de forat.
En el quart mòdul es tracten qüestions tècniques referents al so que són de gran utilitat a l'hora d’introduir arxius de so en alguna de les activitats.
El mòdul número cinc tracta les diferents activitats de associació;
-associació simple i complexa, on apareixen dos plafons que, pel seu contingut, estan
relacionats.
-activitat d'exploració, on es mostra una informació inicial i al clicar sobre les caselles n'apareix una altra d'associada.
-activitat d'identificació, on apareix un missatge inicial i s'ha d'escollir la casella que
compleix aquest missatge.
-pantalla d'informació, que serveix per mostrar algun tipus d'informació interessant per a les següents activitats.
El sisè mòdul presenta diferents activitats de text: omplir forats, identificar elements, ordenar elements i completar text.
El setè explica un punt mol important que és la seqüència d'activitats, on es dissenya l'ordre de les activitats i les funcions que tindràn els botons d'avançar i retrocedir.
El mòdul número vuit explica les diferents possibilitats de publicació del projecte, és a dir, a una pàgina web o a través d'un applet.

2.Currículum de primer de primària:
Abans de començar a elaborar el projecte vaig tenir en compte el currículum de
matemàtiques i d'anglès de primer de primària ja que havia de fer unes activitats idònies per alumnes d'aquestes edats.
D'aquesta manera, els continguts que apareixen al meu projecte són els números del 0 al
10, tant la seva grafia com l'escriptura en anglès, la suma i la resta.

3.Elaboració de les activitats JClic de matemàtiques en anglès:
La primera activitat és una pantalla d'informació, és a dir, és la portada del projecte on hi apareix el títol.
La segona, és una activitat d'exploració; on el nen, a mesura que va prement les caselles es va reproduint la pronunciació dels números en anglès.
La tercera, és una activitat d'associació simple, i es tracta de relacionar correctament les caselles que contenen els cercles de colors amb les caselles que contenen els números.
La quarta, és un puzle doble i consisteix en col·locar les peces desmuntades, al plafó en blanc de manera ordenada.
La següent activitat és un joc de memòria on s'ha de trobar la parella de cada número, és a dir, s'ha de relacionar la grafia del número amb la seva escriptura en anglès.
Una altra és l'associació complexa, on es tracta de que l'alumne calculi mentalment les operacions i triï el resultat corresponent.
La setena activitat és una sopa de lletres i es tracta d'esbrinar les paraules que apareixen amagades, que en aquest cas són els números del zero al deu.
Per últim, l'activitat que finalitza el projecte és l'activitat d'identificació on l'alumne ha de llegir el missatge i escollir, entre les opcions proposades, la resposta correcta.
Pel que fa a la seqüència de les activitats he tingut en compte els diferents graus de dificultat que suposa cadascuna, de manera que les he alternat per aconseguir que el projecte no fos feixuc, sinó entretingut i, sobretot, eficient.