Skip to main content

La diversitat cultural a l'escola

Autor: Judit Creixans Tenas
Centre:
Document: No hi ha fitxer associat
He titulat el meu treball de recerca com a “la diversitat cultural a l’escola” ja que em va cridar molt l’atenció el fet de poder observar l’augment del nombre de persones immigrants al llarg del temps i alhora observar com es produeix l’adaptació dels alumnes nouvinguts a les aules d’una escola concreta de la meva comarca.
Un dels factors que ha potenciat que volgués introduir-me en aquest tema ha set l’atracció que sento pel món de l’ensenyament.
M’he basat en diverses hipòtesis però la que he trobat més adient ha estat la que em permetia analitzar el grau d’adaptació dels alumnes nouvinguts a les aules de les escoles i així poder-ne fer les valoracions i observacions respectives.
Per tal d’observar l’evolució dels nens nouvinguts he estat realitzant el meu estudi en una escola durant dos mesos consecutius del curs 2007-08 i un mes del curs 2008-09. És per això que he trobat convenient fer observacions diàries i anàlisis dels resultats de les diverses proves que s’anaven realitzant.
Pe tots aquests motius puc resumir el meu treball de recerca en tres blocs:
1.BLOC I.- DIVERSITAT CULTURAL A CATALUNYA: és un recull sobre les dades més rellevants que fan referència a la immigració a Catalunya, i especialment, a la meva comarca, la del Ripollès.
2.BLOC II.- COM AQUESTA DIVERSITAT CULTURAL AFECTA A LES ESCOLES (CANVIS I FORMACIÓ DELS PROFESSORS): m’he basat en els efectes de la diversitat cultural a les escoles; és per això que també hi enllaço la formació dels professors.
3.BLOC III.- COM HE CONSTATAT QUE ELS PUNTS ANTERIORS ES VIUEN EN UNA ESCOLA CONCRETA (LA MEVA RECERCA): aquest bloc s’ha basat en tots els punts anteriors aplicats a una escola concreta i a partir d’aquí he realitzat el meu estudi basat en valoracions i observacions per tal d’arribar a conclusions. He recollit dades sobre la immigració de l’escola en la que he realitzat el meu estudi, m’he fixat amb l’aprenentatge que reben els alumnes nouvinguts, he observat les activitats específiques que es porten a terme a l’aula d’acollida...
A partir d’aquí vaig arribar a diferents conclusions. Per començar, la realització d’aquest treball de recerca m’ha servit per veure que la realitat d’avui és molt complexa i que requereix un esforç important i constant per part dels docents que veuen i viuen com la seva tasca requereix noves adaptacions i nous recursos.
D’altra banda, he pogut analitzar la realitat que suposa la diversitat cultural a l’actualitat i alhora he arribat a la conclusió que cal dotar de recursos i d’estratègies els centres educatius per tal de que l’educació i la integració es facin de la forma més adequada. Tanmateix, la integració a nivell escolar és bàsica perquè l’alumnat s’integri a la societat que pertany. Per això, la integració correcta passa per una organització a l’escola i seguidament continua en el grup-classe. Aquests fets requereixen molta predisposició per part de l’equip docent. Malgrat que els principis són molt durs per a tots els implicats (educadors, alumnes...), a mesura que el procés d’adaptació avança i l’alumne es va integrant, és realment sorprenent i gratificant veure com s’aconsegueixen molt bons resultats
Per últim, cal afegir que en l’estudi concret que he fet, he constatat com la tasca dels professors i l’ajuda dels companys de classe possibilita i fa més favorable la total integració dels alumnes nouvinguts en el grup-classe i una gran millora del seu grau d’aprenentatge