Skip to main content

De la Via del Ferrocarril a la Ruta del Ferro

Autor: Albert Massós Fernández
Centre:
Document: No hi ha fitxer associat
Jo sempre he sentit dir als meus pares que ells havien anat a estudiar a Barcelona amb tren. Actualment, jo no contemplo aquesta possibilitat d’agafar el tren des de Sant Joan de les Abadesses, el meu poble, fins a la capital, per això em vaig fer la pregunta sobre “per què es va suprimir el tren?” i arrel d’això, vaig voler investigar més i estudiar el procés de com una via de tren ha passat a ser una Via Verda.

A partir de la recerca sobre el passat del tren i la seva influència sobre l’evolució econòmica de la comarca, s’ha plantejat la qüestió central de l’objectiu de treball: la transformació d’una via de ferrocarril en una via verda, podria estar una font de desenvolupament econòmic, com abans ho va ser l’arribada del ferrocarril?

Del tema sobre les vies verdes es troba escassa bibliografia (algunes guies i poca cosa més), i sobre el tancament de la via , la retirada del tren i les causes que ho van provocar , no hi ha una bibliografia concreta i específica, així que ho vaig haver de completar amb informació dels arxius i documents de l’època. L’Arxiu Comarcal de Ripoll,va ser el lloc de la meva recerca per trobar les causes i conseqüències de la pèrdua del tren a Sant Joan de les Abadesses. Allà vaig trobar-hi també les reivindicacions i la lluita constant d’un poble que no volia perdre un mètode de transport que convidava al progrés de la societat.
També vaig poder aconseguir el projecte en el qual es va basar el procés d’edificació de l’actual via verda, gràcies a un dels seus artífexs, l’arquitecte Antoni Puig i Castells, que em va proporcionar fàcilment la informació.

Però amb això no n’hi havia prou, calia saber l’estat de la qüestió en aquests moments, per a això vaig realitzar un treball de camp amb entrevistes a personalitats relacionades amb la Via Verda. D’aquesta manera m’he entrevistat amb els alcaldes actuals de les viles i regidors d’urbanisme, però també amb les actuals oposicions; i amb el director de l’alberg de Sant Joan, per tal de copsar la visió de l’ús d’aquesta instal•lació. També vaig fer unes enquestes a aproximadament 200 usuaris de la “ruta del ferro” sobre el seu grau de satisfacció i altres punts d’interès.

Amb tot això , el treball consta d’un resum històric de l’arribada del tren i la seva pèrdua, la proposta i concreció de l’alternativa a l’ús del tram i la descripció actual d’aquesta Via Verda.

De tot l’estudi he deduït que sembla que La Via Verda té un futur molt esperançador, ja que el tipus de turisme que promou cada cop va a més. La inclusió de la Ruta del Ferro dins del Consorci de Vies Verdes de Girona , les millores que s’hi han anat realitzant, i les previsions futures fan que la ruta sigui una nova manera de fer turisme, adequada a les necessitats actuals, d’acord amb les noves tendències mediambientals del nostre planeta. De totes maneres, cal potenciar-la més de cara al futur , mantenint-la en bon estat d’ús, i portant a terme projectes innovadors. Alguns d’aquests projectes ja sembla que tindran una concreció molt propera com són:
• L’enllaç amb Olot
• La instal•lació d’ un Centre d’Interpretació de les Vies Verdes
• Centre d’Informació Turística
• La recuperació de l’antic magatzem de Toralles per convertir-se en un futur hotel per als ciclistes
• Lloguer de bicicletes a Ripoll
• La connexió Campdevànol- Gombrèn
I altres projectes que tot just ara comencen a plantejar-se i que queden reflectits en el treball