Skip to main content

Els sucs de taronja envasats

Autor: Pau Matas Albiol
Centre: INST. MASQUEFA
El meu treball de recerca neix de l'interès per les ciències i el menjar. Primerament vam idear una comparació entre productes alimentaris segons si eren de marques blanques o de primeres marques per comprovar si hi havia diferències reals entre uns i altres. Per a facilitar els experiments vam triar com a producte el suc de taronja, ja que podíem comparar la quantitat d’àcid cítric, una característica prou important del suc, fent una valoració àcid base. A més vàrem comparar la densitat dels diferents sucs. Un problema que va sorgir més endavant va ser els diferents tipus de sucs que hi ha segons la llei i les restriccions i permisos que tenen cadascun d'ells; el fet que no tots els sucs valorats fossin del mateix tipus va ser un factor determinant en el treball. Posteriorment vam donar al treball un enfocament sociològic fent un tastet a cegues dels diferents sucs analitzats per veure si les diferències de gust entre marques blanques i primeres marques és una invenció de les mateixes persones o és real. I per acabar d’arrodonir el treball vam dur a terme una enquesta sobre els hàbits de consum de productes de marques blanques i de primeres marques i de consum de sucs de taronja.
Tots els estudis ens van aportar dades que vam estudiar i en vam extreure la següent conclusió: no podem afirmar que dins d’un mateix tipus de producte (com poden ser els sucs a partir de concentrat) hi hagi diferències considerables entre marques blanques i primeres marques. Tot i això, les primeres marques aposten per tipus de productes més elaborats, com poden ser els nèctars;mentre que les marques blanques aposten per tipus de productes més simples i amb les característiques mínimes que permet la llei, com poden ser els sucs a partir de concentrat. Per tant les primeres marques fabriquen uns tipus de productes de més qualitat, perquè són productes més elaborats i de gamma més alta que els productes que ofereixen les marques blanques.