Skip to main content

Impacte de les influencers a la societat

Autor: Clàudia Poveda Mayans
Centre: PIVE
Document:
Aquest treball, IMPACTE DE LES INFLUENCERS A LA SOCIETAT, intenta analitzar la repercussió que tenen les anomenades “influencers” en el marc de la societat actual, tan fortament tecnològica. Aquests personatges públics que, avui en dia, existeixen i estan presents a les nostres vides, generen influències tant positives com negatives a tota la gent que els envolta i que els segueix.
Aquest estudi s’endinsa en la realitat d’aquest món, tan complex i difícil d’analitzar. No és fàcil ser un d’aquests personatges. De fet, ningú tria ser o no ser influencer. Ser un influenciador no és cap altra cosa que ser una persona que, amb els seus consells o opinions, afecta de manera directa o indirecta el comportament de compra del decisor. Però, també s’ha de tenir molt clar que es tracta d’una realitat personal que arriba de manera espontània.
Tal i com està dissenyada la nostra societat, aquesta activitat requereix un treball constant. A més, precisa d’una dedicació gairebé exclusiva les vint-i-quatre hores del dia per part de les diferents persones que es dediquen a aquest nou ofici. Perquè, de fet, ser un influencer s’ha convertit en una nova professió.
El treball s’articula en dues vessants: una descriptiva, en la qual s’explica i s’analitza què és el món dels i de les influencers, i una pràctica en què es realitza un treball de camp per capir el seu impacte en la societat actual.
A la part descriptiva, no només s’analitza què són les influencers, també es fa una classificació dels seus diferents tipus o classes. Serà en aquesta part on es farà una anàlisi sobre la utilitat d’aquesta nova professió, no només com a creadores de tendències, sinó també com a persones que acaben exposant la seva vida de forma pública com si fossin els aparadors d’uns grans magatzems.
En un segon moment, aquest estudi aprofundeix sobre les relacions comercials que es produeixen entre les diferents xarxes socials i les marques comercials. Serà en aquest apartat on s’analitza la importància de les influencers en la decisió final de compra per part de molta gent jove.
En un tercer moment, el treball explica què és l’aplicació Instagram i estudia com és el treball de les influencers amb aquesta aplicació. En el fons, es fa una relació directa entre Instagram, el món de la publicitat i les persones dedicades a aquesta nova professió. Serà també en aquest mateix apartat en el qual s’examinaran les possibilitats de màrqueting que les persones, que es dediquen a aquest nou ofici a través del món dels bloggers, ofereixen a les empreses.
Finalment, el treball també té una part pràctica articulada en dos aspectes. El primer d’ells consisteix en la entrevista a 10 dones influencers, d’entre 20 i 30 anys, i la posterior anàlisi de la seva realitat personal a l’hora de dur a terme aquesta activitat professional; és a dir, s’han analitzat els seus perfils.
De fet, aquestes entrevistes han abordat no només el seu dia a dia, sinó també temes personals. Les entrevistes ensenyen les rutines que aquestes influencers tenen; però, sobretot, mostren el què i el com han aconseguit aquest reconeixement professional.
El segon apartat d’aquesta part pràctica consisteix en una investigació quantitativa a través d’una enquesta que analitza la relació entre les influencers i els Millennials, aquests joves nascuts a partir dels anys 80, la nova generació digital, hiperconnectada i amb alts valors socials i ètics.
El treball posa de manifest que el màrqueting, el camp d’actuació directe d’aquest nou ofici, no deixa de ser més que un àmbit en el qual s’explota la potencia d’Internet i de les xarxes socials a través de les influencers. Unes professionals que, cada vegada més, utilitzen les tècniques de venda de productes basades en el “boca vs. orella” –el terme encunyat és el de “word of mouth”. Una tècnica que és clau en el treball que fan totes aquestes persones.
Per acabar, convé destacar que aquest treball també estudia cóm les marques comercials utilitzen les influencers, fent-les servir com una nova tècnica de publicitat i promoció dels seus productes. Una tècnica que és beneficiosa tant per a la casa comercial com per al propi influencer.
Per tant, aquest estudi tracta sobre l’impacte de les influencers a la societat actual, mostrant-ne aspectes de la seva vida i explicant tot el que està relacionat amb elles. En el fons, el treball d’una dona influencer no deixa de ser el treball d’una bona psicòloga pràctica que intenta moure als seus seguidors i seguidores amb la vella tàctica de l’estímul-resposta. En el fons, són les noves venedores de la felicitat.