Skip to main content

Experimentant amb la Drosophila melanogaster

Autor: Ester Andorrà Alvárez
Centre: INST.QUERCUS
Introducció
Com a estudiants en l'àrea de Ciències naturals volíem realitzar un treball de recerca relacionat amb aquest àmbit; així, doncs, vam decidir centrar-nos en la genètica, concretament amb l’estudi de les lleis de Mendel aplicades a la Drosophila Melanogaster més coneguda com la mosca de la fruita.
En aquest estudi, la nostra hipòtesi inicial com a base del treball era comprovar els resultats previstos en la descendència de la Drosophila Melanogaster, segons afirmen la primera i la segona llei de Mendel.
Abans d’iniciar aquest projecte, vam haver de fer tota una cerca d’informació per tal de poder començar-lo a elaborar i demanar material per la part experimental.
Hi ha diversos motius pels quals vam decidir fer aquest treball de recerca, per una banda, nosaltres des d’un principi volíem fer un tema relacionat amb la ciència i on poguéssim dur a terme una part experimental. Per altre banda, perquè volíem tenir més coneixement sobre genètica, ja que des que vam començar a saber-ne més, era un tema que ens despertava molta curiositat. Aquesta sèrie de motivacions van ser el detonant pel qual vam decidir fer el treball juntes, també perquè, a les dues ens agradaria dedicar-nos a l’àmbit de la investigació en un futur.

Contingut
Abans de poder elaborar aquest treball vam haver de conèixer millor la drosophila melanogaster ja que des d’un principi no en teníem constància.
Amb aquest treball doncs, el que buscàvem és endinsar-nos en el món de la genètica i comprovar la validesa de la primera i segona llei de Mendel, utilitzant la Drosophila melanogaster com a instrument de treball. Tot això ho vam fer seguint una sèrie de pautes. En primer lloc, vam introduir la genètica explicant dos dels científics que han tingut més ressò en aquest camp. En segon lloc, vam parlar sobre la Drosophila melanogaster, on entre d’altres, vam explicar; el seu cicle de vida, la seva morfologia… Pel que fa a la nostra part pràctica, el CESIRE (Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i la Recerca Educativa) ens va proporcionar les soques amb les quals vam experimentar.
Per dur a terme l’estudi, vam elaborar el medi de cultiu, vam fer la diferenciació de sexes i vam distribuir les mosques en quatre pots, els quals vam numerar, i ja per acabar, diàriament vam fer un seguiment de tot el procés mitjançant un diari. D’aquesta manera, els experiments que han seguit tot el curs favorablement, són els que ens han ajudat a redactar el nostre treball de recerca.

Conclusions
Mitjançant aquest treball s’han pogut assolir una sèrie de conclusions:
Pel que fa als encreuaments de drosophiles que vam fer, els resultats que vam obtenir de la primera generació de mosques van ser els esperats, encara que vam tenir algun problema amb el medi de cultiu i la descendència de la segona generació també va ser la esperada. Per tant, vam poder confirmar la nostra hipòtesi satisfactòriament.