Skip to main content

Música Narrativitzada

Autor: Jordi Carreras Serra
Centre: VEDRUNA-PALAMÓS
El meu Treball de Recerca tracta sobre el procés complet i detallat de plantejament i elaboració d’una estructura narrativa guionitzada, utilitzant una base musical en forma d’àlbum conceptual -d’elaboració pròpia- com a base per a la seva concepció. La finalitat d’aquest procediment creatiu és doncs, plantejar coherentment un format d’història que pugui contenir -i al mateix temps combinar-, de la manera més harmonitzada possible, diferents formes i estils de narrativa sense que això suposi retocar alguna d’aquestes a nivell estructural -com sol passar, per exemple, en el cas de l’adaptació d’un llibre a pel·lícula-.
A més a més, la meva intenció també és avaluar, en el procés, la validesa de l’àlbum conceptual per a ser utilitzat com a punt de partida per a escriure una història, i així poder corroborar el poc ús que se li dona, en comparació a altres fonts de narrativa com poden ser els llibres i/o els fets reals-històrics.
Els resultat final d'aquest treball ha estat la creació del producte narratiu esmentat, i la seva posterior crítica i valoració per determinar-ne el possible grau d'èxit. Així doncs, amb l’anàlisi i contraposició de les dades obtingudes d'aquesta crítica/valoració i del procés creatiu realitzat, he pogut extreure les següents conclusions sobre el treball: és possible posar en pràctica, de manera exitosa, l’estructura i plantejament realitzats a la part teòrica. S’ha de tenir en compte, però, que per incorporar coherentment qualsevol tipus de narrativa -o combinació de narratives- a un àlbum conceptual, cal tenir-ho previst des del primer moment, abans inclús de concebre l’àlbum, i cal començar sempre per la part musical -cançons, lletres- si es vol aconseguir una bona combinació i relació posterior de la part musical amb els demés àmbits narratius. L’àlbum conceptual -sobretot el de modalitat narrativa- pot ser utilitzat com a base per a elaborar una història -de la mateixa manera que un llibre o uns fets històrics/reals-, ja que aquest realça la importància i l’equitativitat que pot tenir una part musical dins d’un guió que combini diàlegs amb cançons, i causa una reacció molt positiva envers la gent qui pot valorar i opinar sobre el resultat final. Això també em porta a concluir -de manera més oberta- que, molt probablement, una utilització i inclusió més àmplia i generalitzada del recurs de l’àlbum conceptual dins del món narratiu podria ser un pas creatiu, original, i fins i tot innovador per a aquest camp -ja que alhora considero que, un cop comprovat el potencial que pot tenir, l’ús que se’n fa actualment és, en comparació, molt pobre; és una font de recursos narratius que considero que es podria explotar de manera molt més exhaustiva i profitosa en un futur-.