Skip to main content

Existeixen històries que parlin d'història?

Autor: Núria Abate Felip
Centre: LES ALZINES
HISTÒRIES QUE PARLEN D’HISTÒRIA

Històries que parlen d’història és una investigació interdisciplinària que combina la història i l’escriptura. L’objectiu d'aquest treball és saber si existeixen contes històrics per a infants d’entre cinc i set anys.

Els contes tenen un gran valor en l’aprenentatge dels infants que comencen a aprendre a llegir. Alhora, la història també hi juga un paper important, ja que ens permet ser crítics a partir de l’aprenentatge sobre els errors del passat.
A partir d’una enquesta realitzada als pares i mares dels infants de la mostra de població de la investigació, s’han obtingut uns resultats que mostren que la majoria de nens i nenes tenen i llegeixen contes a casa. Malauradament, les temàtiques de contes més populars en els infants no solen ser de temàtiques històriques, sinó més aviat sobre emocions i animals, malgrat que els pares remarquin la importància dels contes històrics.

Aquesta falta d’interès en els contes històrics s’ha atribuït a la mala classificació dels contes en plataformes com La Casa del Libro i Amazon que contenen errades ortogràfiques, presenten contradiccions entre elles pel que fa a l’edat a la qual va dirigida el conte o, fins i tot, ni tan sols s'especifica. A conseqüència d’això al treball s’han confeccionat dues llistes de contes classificades per edats i temàtiques històriques.

Les conclusions d’aquest treball han consistit en adonar-se del gran valor que tenen els contes i la història, i tot el que poden aportar als infants quant a coneixements i maneres d’educar. Tot i que els contes històrics no són gaire demandats pels infants d’entre cinc i set anys, són com una mina per explotar, ja que hi ha molt de material per a moltes edats diferents que poden ser molt interessants pels nens i nenes i que, alhora, com en Les Tres Bessones, els poden ajudar a entendre millor el món en el qual vivim.