Skip to main content

El valor de l'autoestima en l'adolescència. Proposta d'intervenció a través de les aules

Autor: Carmen Gargallo Millan
Centre: INST.LA SÉNIA
Premi: 2n Premi ex-aequo
Document:
Avui dia les persones adolescents tenen greus problemes pel que fa a
l'autoestima, això pot provocar traumes o inseguretats que els acompanyaran
tota la vida. Per això, l'objectiu d'aquest treball de recerca ha estat conèixer què
és el concepte autoestima i els principals factors que afecten en ella, així com
possibles solucions que ajuden a tenir una autoestima elevada. La salut mental
dels adolescents s'ha vist molt afectada amb la Covid-19, i hi ha hagut molt pocs
recursos per enfrontar-se als problemes, per això la situació general encara està
pitjor que abans. Metodològicament, s'ha dut a terme, en primer lloc, una recerca
d'informació per desenvolupar el marc teòric i, posteriorment, dintre de la part
pràctica, s'ha enviat el qüestionari Escala d'autoestima de Rosenberg, on han
participat 205 adolescents d'entre 12 i 21 anys. També s'ha entrevistat a una
psicòloga especialitzada de les Terres de l'Ebre. Per últim, s'ha dut a terme un
projecte d'intervenció a través de les aules d'ESO i Batxillerat per analitzar
l'autoestima i els factors que hi afecten entre els joves del meu entorn personal
i escolar. Els principals resultats de l’estudi dut a terme han estat poder afirmar
que si l'adolescència és una etapa caracteritzada pels canvis en l'àmbit físic,
psíquic i social, aleshores l'autoestima també experimenta oscil·lacions i canvis.
També poden sabem que si durant la infantesa i l'adolescència es reforça o
condiciona l'autoestima de manera positiva, aleshores en èpoques de canvis
vitals l'autoestima no es veurà alterada i es mantindrà positiva. El més important
per a l'autoestima és rebre una educació democràtica on les normes són clares
i ha d'haver-hi molta estima per part dels familiars.