Skip to main content

Encara com sones vell acordió. Estira i arronsa reprèn la cançó

Autor: Marçal Ramon Castellà
Centre: INST.MANUEL BLANCAFORT
Objectiu:

L'objectiu d'aquest treball es fer una fotografia el més aproximada possible de l’estat de salut de l’acordió diatònic en el moment actual, partint de la seva base d’arrel tradicional i acabant amb les propostes més innovadores, així com oferir una panoràmica dels i de les acordionistes en actiu, des dels més grans fins als més joves, i finalment copsar les opinions sobre el futur del diatònic per tal de fer una proposta final.

Procés i resultats:
1- Recopilació de la bibliografia per confeccionar el marc teòric. Lectura, resum i elaboració del marc teòric.
2- Recerca de persones a qui cal fer l’entrevista i l’enquesta. Elaboració de les preguntes d’una i altra. Calendari d’entrevistes i enviament d’enquestes.
3- Recerca de músiques tradicionals inèdites. Tria. Harmonització i arranjament.
4- Processament de les dades recollides de les enquestes.
5- Transcripció i extracció de les idees més rellevants de les entrevistes realitzades.
6- Conclusions

Conclusions:

1- La majoria de coses que fem i som provenen d’aquest univers simbòlic.
2- La història del nostre país ha estat plena d’obstacles que no han permès la transmissió per les vies normals del llegat musical.
3- Caldrà pensar molt bé com s’ensenya i què s’ensenya perquè el diatònic no perdi el seu toc genuí i espontani.
4- El diatònic és un instrument d’una gran capacitat d’adaptació i ha estat capaç de ser transmissor de músiques tradicionals i també d’adaptar nous ritmes vinguts d’altres llocs.
5- Ja no som a temps a recuperar ni melodies ni formes diferents de tocar d’altres indrets de Catalunya que no siguin el Pirineu
6- L’acordió diatònic no s’ha desvinculat mai de la música considerada com a tradicional.
7- El diatònic a Catalunya i els acordionistes catalans es troben en un procés de redefinició i evolució fruit de la joventut de la seva recuperació i de la nova gent que el toca.
8- Les característiques de l’acordió diatònic permeten una gran flexibilitat i per això és un dels instruments d’assídua presència en diferents grups d’estils variats.
9- Un acordionista és membre d’una comunitat i, per tant, se sent inclinat de manera espontània cap a la seva preservació.
10- Cada cop hi ha més llocs on es pot aprendre a tocar l’acordió i cada cop són més els acordionistes.
11- Hi ha una gran quantitat de material musicològic català provinent de recerques que, no només no és conegut, sinó que no ha estat utilitzat per ningú per fer adaptacions o usar-lo com a base de la seva música. 1
12- El treball de recerca ens ha obert més camps de recerca i d’anàlisi que no hem pogut aprofundir.