Skip to main content

I tu, què prefereixes?

Autor: Laura Pérez Crespo
Centre: IMMACULADA CONCEPCIó-LLORET
La lateralitat designa el predomini funcional d’una de les parts simètriques del cos sobre l’altra. Tot i així si una persona no està dotada funcionalment d’un equilibri entre les dues parts del cos, dreta i esquerra, pot presentar diferents problemes i trastorns.

A partir d’aquesta idea, em vaig plantejar realitzar aquest estudi, el qual consta dels següents objectius:

-Conèixer què és la lateralitat, els tipus que existeixen i els trastorns relacionats.
-Arribar a entendre quin és el desenvolupament dels nens fins arribar a l’etapa de la lateralitat.
-Determinar quins són els factors que influeixen en la lateralitat.
-Trobar la relació entre la lateralitat i el sistema nerviós.
-Investigar les dificultats de l’aprenentatge que més afecten a la població i relacionar-les amb la lateralitat.
-Conèixer els diferents tractaments que s’apliquen per a una lateralitat mal establerta.
-Fer un estudi dels diferents tipus de lateralitat que hi ha entre els nens i nenes de 1r, 2n i 3r de Primària.
-Avaluar si en el desenvolupament de la lateralitat influeix o no el sexe.
-Detectar si a mesura que l’edat augmenta, la lateralitat està més ben definida.

Per poder complir aquests objectius la metodologia emprada ha estat: per una banda la recerca d’informació obtinguda de diferents fonts (llibres, pàgines web, articles...). Per altra banda, les entrevistes amb professionals de diferents àmbits (neuròlegs, metges i psicopedagogues) i persones afectades. I per últim, a partir d’un test anomenat Test de Harris del qual he obtingut uns resultats que he pogut contrastar posteriorment amb els últims tres objectius.

Desprès d’arribar als objectius proposats a partir de la metodologia comentada anteriorment he arribat a les següents conclusions:

-L’etapa dels 0 als 4 anys que és la etapa en la que es desenvolupa la lateralitat, és una etapa molt important sobretot el més important és l’entorn del nen per tal que organitzi correctament la seva lateralitat.
-La lateralitat és una característica molt complexa que abasta diferents funcions, com la noció espacial, la noció temporal, la coordinació etc.
-El sistema nerviós juga un paper molt important en la lateralitat.
-La lateralitat no madura per igual: en els tres cursos trobem tots els tipus de lateralitat que existeixen, el que significa que cada nen madura la seva lateralitat diferent a la resta, i pel que fa al sexe, els nens sembla ser que tenen una lateralitat més madura i definida tot i que la diferència és molt petita i la mostra és limitada.

L’objectiu principal d’aquest treball era conèixer la lateralitat i tot el que abasta aquest tema, moltes vegades poc conegut i mal conegut, i gràcies a tots els estudis que he realitzat he constatat que realment és una funció molt complexa en que intervenen molts factors i causant de molts trastorns sobretot els relacionats en l’àmbit de l’aprenentatge.