Skip to main content

Construcció d'una guitarra d'artesania

Autor: Martí Riera Santacreu
Centre: INST.PUIG-REIG
Document: No hi ha fitxer associat
El meu treball consisteix en una recerca sobre la construcció de la guitarra clàssica i tots els elements, que a partir de la construcció i d’altres factors, influeixen en la qualitat del so de l'instrument. He triat aquest tema perquè com a guitarrista que sóc i estudiant en ciències i tecnologia, volia conèixer la manera com es construeix una guitarra i poder establir una relació amb les propietats del so de l'instrument. Per aquest motiu, he entrat en termes de física per donar explicació a aquests fets i fer d’aquest estudi, un treball de recerca tecnològic- musical.
Tota la informació que està exposada en l’apartat de construcció ha estat extreta de l’empresa de guitarres Antonio Picado (Berga), on vaig anar durant l’estiu a veure i anotar els processos de construcció de la guitarra. Per aquest motiu, tota la informació i fotos que tinc estan extretes de primera mà, pels treballadors de l’empresa i el luthier Antonio Picado. En la resta del treball, que consisteix en una petita recerca històrica de la guitarra i un estudi físic, he extret la informació especialment de llibres que m’ha proporcionat el Sr. Picado i que he tret del Conservatori Municipal de Música de Manresa. També he recercat per Internet d’altres aspectes per tal de contrastar-los amb els dels llibres.
El contingut del treball es basa en una primera part de recerca històrica que tracta de crear una primera impressió sobre l’evolució de la guitarra fins als nostres dies per tal de situar-nos en l’àmbit que exposaré. Seguidament continuo amb l’apartat “l’art de construir la guitarra”, on començo fent una descripció de les parts generals de la guitarra, explico tots els processos de construcció pas per pas, continuo amb un apartat informatiu sobre els materials utilitzats, especificant les seves propietats i utilitats , i finalment acabo amb una última part d’explicació de les màquines i del taller on es construeixen les guitarres.
A continuació hi té lloc un estudi físic sobre la sonoritat de la guitarra, en el qual parlo del so en aspectes com d’acústica i ressonància, i faig un estudi del so per analitzar els aspectes que relacionen aquest amb la guitarra i la seva construcció.Desprès d’aquestes dues parts més significatives del treball, n’hi ha una última on hi ha redactada una entrevista cap al Sr. Antonio Picado, luthier de guitarres reconegut per Europa i Amèrica, el qual em va semblar interessant fer-li una entrevista i establir també una biografia sobre la seva vida com artesà de guitarres.
Els objectius del treball doncs, són mostrar l’art de construir una guitarra clàssica, ja que no tothom és capaç de fer una guitarra i donar-li a aquesta unes qualitats que la caracteritzin en quant a forma, estil,... i relacionar els aspectes de la construcció amb la seva finalitat musical: el so.
Les conclusions obtingudes són varies; en primer lloc puc afirmar que m’ha sigut d’un gran interès fer-lo ja que ha sigut per mi una molt bona experiència la qual m’ho he passat molt bé fent-lo. En segon lloc, desprès de tota la recerca, he aconseguit relacionar la importància de la construcció de la guitarra amb el seu so, juntament amb tots els factors que això comporta. L’experiència d’haver estat en una empresa de construcció de guitarres, observar i aprendre de primera mà tots els coneixements que vaig adquirir allà, m’ha servit també per apropar-me per uns moments a la vida laboral i fer-me gaudir encara més de poder tocar aquest magnífic instrument, el qual s’ha convertit en una part de mi.