Skip to main content

El comerç musical i la música independent

Autor: Joan Bosch Dalmau
Centre: INST.MONTGRÍ
La música, com totes les representacions artístiques, necessita un suport econòmic per tal de poder arribar al públic. No obstant, aquest negoci transforma el projecte inicial que vol transmetre l’artista, i en la música, això encara es veu més. Per aquesta raó, jo he volgut estudiar quin és el procés d’elaboració d’un àlbum musical. Què hi ha rere el CD que comprem o arxiu que ens descarreguem? (quanta gent hi treballa, com van repartits aquests beneficis, com intervenen les empreses i els objectius econòmics en l’elaboració...) I a partir d’aquí, he pogut analitzar el mercat discogràfic mundial (suportat per les Big Four) i nacional. A més, n’he extret conclusions i previsions de futur d’aquest comerç, ja que està canviant amb les noves tecnologies que ens transformen no només la manera de fer música, sinó també la de vendre-la. De la mateixa manera, he estudiat el procés d’elaboració d’un àlbum a partir d’un grup mainstream (que busca beneficis amb la música, és a dir, un grup comercial) i un grup independent (d’aquells que fan la música per “amor a l’art”). Així, analitzant aquests grups “independents”, he pogut veure com aquest “gènere” musical o escènic no és res més que una estratègia comercial que acaba, una altra vegada, fent de la música un art no tan “pur”.
Aquest treball, està compost per arxius amb suport “paper” (pdf.) i digital (amb un video-resum de la història dels últims anys de la música independents i amb dos blocs d’arxius d’audio on es mostren diferents enregistraments musicals: en un estudi professional, i amb un equip de so no professional). Aquest apartat, correspon a la part més pràctica del treball, amb visites a diferents estudis de so i experiència de gravació pròpia en un d’ells.