Skip to main content

Encenent la llum de les matemàtiques. L'ensenyament com a estimulador per potenciar l'aprenentatge de l'alumne en matemàtiques

Autor: Albert Isanta Cascante
Centre: INST.SERRALLARGA
Premi: 2n Premi
L’assignatura de matemàtiques no destaca per ser una de les que més agradi entre l’alumnat. Molts joves la detesten i consideren que no són vàlids per estudiar-la. L’objectiu d’aquest treball és desmitificar aquestes concepcions, i trobar els motius pels quals aquesta matèria resulta complicada per a molts estudiants. A més, també es vol analitzar les diferents metodologies d’ensenyament i com aquestes poden afavorir o no un correcte aprenentatge. Per aconseguir aquestes finalitats, s’ha fet una feina d’investigació dividida en dues parts; primerament, s’ha fet un estudi de tipus pedagògic i filosòfic sobre els conceptes d’aprenentatge, ensenyament, alumne, potencial, estimulació. A continuació, s’ha aprofundit en la definició de matemàtiques i, posteriorment, sobre com aquesta assignatura s’hauria d’impartir. Aquesta recerca s’ha basat en llibres, articles electrònics i contingut audiovisual, intentant englobar experts de diferents àmbits. En la part pràctica, s’ha dut a terme una enquesta tant a alumnes com a professors per saber si les seves opinions estan en concordança amb la dels experts. Per tal de tenir una experiència més propera, he portat a cap una sessió a una classe de l’ESO i he recopilat les valoracions dels alumnes i del professor present. Amb tota la informació obtinguda, s’han redactat un seguit de propostes d’activitats perquè els professors puguin dur a terme a les seves classes. Les conclusions finals del treball són que els alumnes no gaudeixen les matemàtiques quan les veuen com un manual d’instruccions, en comptes d’un tot comú on només és necessari comprendre com es relacionen diferents axiomes entre si per ser capaços de resoldre problemes.