Skip to main content

Tots els mots porten a Roma

Autor: CRISTINA PACHECO OLIVERAS
Centre: INST.VIL.LA ROMANA
RESUM DE TOTS ELS MOTS PORTEN A ROMA...

OBJECTIUS
- Constatar que el món clàssic està present en la nostra societat a través del món de la publicitat i el màrqueting.
- Demostrar que la referència del nom d’alguns productes prové del món clàssic.
- Intentar aclarir perquè les empreses utilitzen aquests referents.
- Trobar la relació que hi ha entre el nom dels productes i el seu significat.


RESULTATS
S ’ha pogut constatar que realment la influència del món clàssic està vigent en la publicitat actual. Primerament perquè s’ha demostrat que la referència del nom dels productes se’ns dubte és clàssica, ja que el que intenten els publicistes és atraure els consumidors amb el nom d’origen clàssic (etimològic o mitològic).

CONCLUSIONS
El títol dels anuncis té la missió de captar l’atenció dels espectadors per tal que aquests continuïn llegint o mirant l’anunci, d’aquesta manera, si s’aconsegueix que l’espectador es fixi en el títol, suposadament d’origen clàssic tot i que aquest no ho sàpiga, en ser diferent o curiós, restarà atent durant la pròxima informació que serà la del producte, així que l’estratègia de cridar l’atenció del consumidor serà efectiva.

Tot i així, el segon pas que s’ha intentat investigar en aquest treball, és la relació que hi ha entre els productes i el seu significat. Majoritàriament, si aquest té el referent relacionat amb l’etimologia, la relació serà lèxica. En molts productes han utilitzat només l’arrel del llatí, l’altra part de la paraula ha quedat sense significat perquè no en té, simplement s’ha fet per aconseguir el nom més atractiu, com per exemple: aquarel, o biosan, totes dues amb una relació molt clara al seu producte, l’aigua aquarel amb l’arrel (aqua) que significa “aigua”, i les tiretes biosan amb l’arrel (bio) que significa “vida”. Altres han utilitzat combinacions de dues paraules llatines o gregues, on totes dues tenen a veure amb la funció del producte, com per exemple: actimel o androderm, en el cas d’actimel: del llatí (activus,-a,-um) que significa “actiu” i (mel,-is) que significa “dolçor”. I en el cas d’androderm: del grec (andros), que significa “home” i (derma,-atos) que significa “pell”.

Alguns altres han utilitzat la paraula grega o llatina sencera, com per exemple: magnum, orbit o nivea. En el cas de magnum: (magnus,-a,-um) que significa “gran”. En el cas d’Orbit: (orbita,-ae) que significa “orbita” i en el cas de nivea: (niveus,-a,-um) que significa “neu”.

Finalment expressions llatines com per exemple la cervesa delirium tremens “deliri tremolós” o el dentífric vademècum “ vine amb mi”.

Tot i així, a diferència dels productes relacionats amb l’etimologia que tenen la relació lèxica, en la mitologia la relació són les qualitats positives dels personatges mitològics.
Per exemple, quan anuncien la venus de gillette, a l’anunci sempre diuen: “per sentir-te com una deessa”.

En relació al treball de camp, varem estar onze setmanes utilitzant el bloc de Clàssics a la romana per penjar exercicis relacionats amb aquest treball de recerca. Les activitats les penjàvem diumenge i els alumnes tenien tota la setmana per anar elaborant-les.

Amb els alumnes de clàssiques s’ha pogut constatar que realment aquesta s’utilitza per cridar l’atenció del consumidor utilitzant els seus productes amb els referents clàssics. Això significa que tot i que aquests alumnes tenen una base d’aquesta llengua, molt pocs sabien que el nom de tots aquests productes provenien del llatí i del grec, per dir quasi ningú. Per aquest motiu, cal dir que la publicitat utilitza aquest recurs per cridar l’atenció no solament dels que entenen el significat del nom del producte sinó també per aquells que no tenen consciència del referent.