Skip to main content

La natura és art i l'art és natura

Autor: Gemma Casas Papell
Centre: INST.CASTELL D'ESTELA
Premi: 2n premi ex.aq
El motiu que em va portar a fer aquest treball és el fet de que des de sempre ja m’ha interessat l’art i la naturalesa. Al fer aquest treball tenia l’oportunitat de relacionar aquests dos móns amb un objectiu que era el del treball: identificar les plantes que surten en les obres dels pintors i estudiar cada espècie a l’hàbitat on es troben.

Per fer el treball vaig haver de buscar informació sobre els artistes i les seves obres. Un cop vaig tenir prou informació em vaig decantar pels artistes de l’escola olotina pel tipus de pintura i la proximitat. Vaig anar al Museu Comarcal de la Garrotxa on el senyor Xavier Roure em va donar informació sobre els pintors de l’escola d’Olot i gràcies aquesta informació vaig decidir escollir alguns quadres dels germans Vayreda i Josep Berga, pintors del segle XIX de la meva comarca. També vaig anar el MNAC on hi ha exposats alguns dels quadres que jo necessitava.
A fi d’ampliar els meus coneixements de botànica i per poder fer la identificació de les espècies que sortien als quadres vaig assistir a un curs sobre la vegetació de la Garrotxa organitzat per el Parc Natural de la zona volcànica de la Garrotxa. Allà vaig conèixer un biòleg, Xavier Oliver, qui més tard m’ajudaria a identificar algunes de les plantes que més em costaven classificar.
Al començament no va ser gens fàcil la identificació perquè els quadres no son del tot realistes i moltes vegades i segons la tècnica només es veuen pinzellades de color. Tot es va simplificar quan vaig descobrir que només havia de identificar l’ambient on havien estat pintats i la llista de plantes es reduïa. Així vaig fer un estudi un estudi dels diferents ambient que surten en els quadres , vaig visitar cada un d’ells i vaig fer fotografies de la Fageda d’en Jordà, el Parc de Pedra Tosca, boscos d’alzina de Santa Pau, etc.
També em va ser complicat trobar l’explicació artística d’alguns dels quadres ja que no hi ha molta informació sobre les obres dels pintors de l’escola d’Olot.

L’estructuració del treball l’he fet en funció del que he explicat. Comença en una explicació dels ambients naturals de la Garrotxa, després hi ha una mica de biografia dels tres artistes estudiats i cadascun d’ells té una fotografia de cada obra amb el respectiu comentari i als quadres hi ha les espècies identificades amb un número; cada número corresponen a la fitxa de la planta que està a l’annex .

Fer aquest treball m’ha aportat,sense adonar-me, molts coneixements no només de botànica i ecologia sinó també d’art. També m’he relacionat i m’ha permès conèixer persones d’àmbits molt diferents.
Actualment m’és molt més fàcil l’ identificació de la vegetació a la natura i en els quadres, especialment en els ambients naturals que he estudiat. També quan visito museus i exposicions m’hi fixo molt més i identifico els ambients on han estat pintats i fins i tot puc reconèixer bona part de la vegetació, preferentment els arbres. Fer aquest treball m’ha fet adonar que el món de la botànica és un món molt extens i interessant i que un cop has après algunes coses no hi ha manera de que no et fixis en la vegetació que et rodeja i com formen part de moltes obres d’art.